måndag 20 juli 2009

Har åldern tagit ut sin rätt?

Under större delen av min ungdom & fram tills idag har jag blivit tagen för att se yngre ut än vad jag egentligen är. Detta är något som varit både roligt & mindre roligt. När jag var yngre tog jag det rätt hårt när man skulle ut & struttsa omkring på stureplan & leka cool & inne, och jag var tvungen att visa leg HELA tiden. Idag tar jag det med en klackspark & tänker YES, vad kul, jag ser YNGRE ut än vad jag är.
Men så för någon vecka sedan, när jag sitter på pendeln, råkar en lite tjej mittemot komma åt mitt ben när hon ska hoppa upp på sätet. Hennes mamma säger:
- Sitt stilla nu så att du inte sparkar på kvinnan där mittemot.

KVINNAN..Nämen tänker jag, har jag blivit en kvinna nu, förut har det alltid varit "tjejen" eller "flickan", men nu minsann är det "kvinnan" helt plötsligt. Några dagar senare ska jag gå till systembolaget & handla lite vin. I kassakön förbereder jag mig som vanligt med visakort och leg. Men när jag ska betala frågar den unga tjejen inte efter legitimation utan säger bara summan som jag ska betala. Väl utanför påväg hem blir jag helt ställd. Vad är det som har hänt? Har jag blivit en kvinna helt plötsligt, har jag blivit gammal? Ser jag kanske ut att vara de 33 år jag faktiskt är?

Pja, ni får själva bedöma på bilden. Men i ärlighetens namn är jag tillbaka på ruta ett igen. Det känns både roligt & mindre roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar