torsdag 22 april 2010

Frontside dubbelcork?!

Satt & slötittade på X-games igårkväll. Och jag kom på mig själv att jag var helt fascinerad över vad som hänt med utvecklingen i snowboardvärlden sista tiden!

Idag är det inte bara att spänna på sig brädan & åka lite lätt i pipen & hoppa lite. (som det var under min extremt KORTA period som brädåkare)
Det krävs akrobatik & mod på hög nivå vill jag lova! Det som var superhett när jag precis började åka som 16 åring,(för alltså, få se nu, ca 9 år sen ;) var att sätta en 720, det vill säga, att snurra 2 & 3/4:dels varv i luften.

Liiiiiiiite värre nu kan man säga! Killen som kammade hem segern igårkväll var 19 årige Halldor Helgason som satte: frontside dubbelcork, frontside 1080 & switch backside 1260.. och det mina vänner...det är så avancerade snurrar & volter att jag inte ens kan förklara det.

Däremot undrar jag & frågar mig själv, vad är nästa steg i utvecklingen, att kunna göra snurrar & volter & byta till twintipskidor mitt i allt & sen byta till slopstyle som är byggd i luften, eller vad?!

2 kommentarer:

  1. Rättning; 720 är två varv. 2 och 3/4 dels varv resulterar i tå alternativt hälhugg!

    SvaraRadera
  2. Nämen OH, tackar, pja du ser,var ett tag sen :)

    SvaraRadera